Jak stworzyć logo dla swojej firmy?

Jak stworzyć logo dla swojej firmy?

Projektowanie logo to nie jest zadanie łatwe. To o wiele więcej niż wybieranie “jakiegoś znaczka”. Ten symbol będzie nas reprezentował przez lata. I dlatego powinien nam się podobać. Powinien też być na tyle estetyczny, aby budzić pozytywne skojarzenia u klienta. Dla wielu przedsiębiorców bardzo ważne też jest, aby ich logo zawierało nawiązania do branży.

I oczywiście w sprawie stworzenia dokładnego projektu, powinniśmy zwrócić się do specjalisty. Pamiętajmy jednak, że większość grafików będzie od nas wymagała przynajmniej podstawowych wytycznych. Dzisiaj przedstawiamy kilka podstawowych zasad, dotyczących opracowywania symbolu graficznego dla swojej marki.
Twoje logo, Twój styl

Wielu ludzi koduje wizualnie. I dlatego właśnie powinni mieć możliwość, aby mniej więcej ocenić, czym zajmuje się nasza marka po pierwszym spojrzeniu na logo.

Symbol domu wczasowego powinien sprawiać, że klienci od razu poczują spokój, bezpieczeństwo i chęć do odpoczynku. Grafika radcy prawnego powinna świadczyć o stateczności i pewności świadczenia usług.

Z kolei wiele pubów już kusi potencjalnych odbiorców znakami, które są lekko zadziorne i w innych branżach byłyby skazane na sromotną porażkę.

Krótko mówiąc, przed skompletowaniem uwag dla grafika powinniśmy wypisać przedmioty, zwierzęta i inne rzeczy, które nawiązują do naszej branży. Następnie warto wybrać te, które personalnie lubimy.
Jak zaprojektować logo pod klientów?

Prowadząc biznes lub będąc właścicielem dowolnej marki, musimy pamiętać, że projektowanie logo to proces, który powinien cały czas brać pod uwagę klienta.

Bo ten symbol ma na nas pracować. Ma wzbudzić pozytywne skojarzenia już przy pierwszym kontakcie. Ma zacząć przekonywać do nas nowych odbiorców. Dlatego właśnie powinniśmy sprawdzić, do jakiej grupy docelowej będą docierać nasze usługi. Tutaj warto zwrócić uwagę na:

wiek potencjalnych odbiorców
to czy pochodzą z miasta, miasteczka czy ze wsi (różnice stopniowo się zacierają, ale w dalszym ciągu mają znaczenie)
preferencje i upodobania
przede wszystkim potrzeby

Tutaj warto posłużyć się przykładem. Logo dla firmy, która będzie świadczyła usługi dla osób starszych, powinno być pozbawione małych i trudnych do zidentyfikowania elementów.
Projektowanie logo jako sposób wyróżnienia się na tle konkurencji

We wszelkich procesach kreatywnych obowiązuje zasada: “Unikaj tłumu”. Warto ją zastosować również wobec logo. Ten symbol powinien być tak zaprojektowany, aby po zestawieniu z emblematami konkurencji od razu rzucał się w oczy.

W tym celu warto zebrać reprezentacje graficzne innych firm działających w naszym obszarze. Jeśli więc zajmujemy się produkcją miodu i nominalnie wszyscy w naszej branży zamieszczają w logo pszczołę albo plaster, powinniśmy sięgnąć po coś innego.

Dobrym pomysłem może okazać się kreatywne oparcie logo na obrysie ula lub stroju pszczelarza.
Pamiętaj o prostocie

Niestety jest to stała przypadłość osób, które wcześniej nie miały kontaktu z procesami kreatywnymi. Często próbują “wtłoczyć” do danego projektu wszystkie pomysły na raz. Mają tendencję do tego, aby na logo zawierać ul, plaster miodu, rój w rozsypce i rodzinę pszczelarzy w pełnym ekwipunku.

Pamiętajmy, że odbiorca musi raz spojrzeć i od razu zrozumieć, co znajduje się na danej grafice.
Logo powinno nawiązywać do branży (ale wcale nie musi)

Są nazwy, które od razu komunikują, czym zajmuje się dana firma. A są takie, które po prostu nie przeszkadzają i po czasie zaczynają być utożsamiane z daną działalnością.

Tak samo sprawa ma się z projektowaniem logo. Trzeba zauważyć, że w symbolu Adidasa nie ma buta ani szewskiej igły (chociaż trzy paski mogą luźno kojarzyć się ze sznurowadłami).

Sprawa wygląda identycznie w wypadku Mercedesa. Jego charakterystyczne kółko gdzieś tam luźno przypomina kierownicę, ale jednocześnie jest dosyć mocno oderwane od branży.

Czasami wystarczy postawić na logo, które niewiele mówi ale jednocześnie jest przejrzyste i dobrze wygląda.

Reasumując, podczas projektowania logo powinniśmy wziąć pod uwagę szereg czynników, które ostatecznie wpłyną na jego oddziaływanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.