Funkcjonowanie poznawcze dziecka z ZA

Funkcjonowanie poznawcze dziecka z ZA

Funkcjonowanie poznawcze dziecka z ZA różni się nieco od funkcjonowania neurotypowych dzieci w tym zakresie. Czasami niektóre rzeczy przychodzą im łatwiej, jednak w wielu przypadkach mogą mieć problemy z tym, co innym przychodzi bez trudu. Dziecko z ZA będzie wyróżniało się innym sposobem postrzegania, zapamiętywania i generalizowania informacji już na etapie przedszkola.

Co wyróżnia dziecko z ZA na tle grupy

Dzieci z zespołem Aspergera mogą zauważać i zapamiętywać szczegóły, na jakie inne dzieci, ale również dorośli zwykle nie zwracają uwagi. Są one bardzo spostrzegawcze i potrafią wychwycić nawet najdrobniejsze zmiany w otoczeniu, np. inny wzór na skarpetkach u Pani czy książki ułożone na półce w innej kolejności niż wczoraj. Zespół Aspergera charakteryzuje się znakomitą pamięcią – dziecko bez problemy zapamiętuje daty czy liczby, zdarza się, że potrafi opowiedzieć, co działo się konkretnego dnia poprzedniego roku!

Mając w grupie pod opieką dziecko z ZA nauczyciel musi pamiętać, że ponad połowa dzieci z ze spektrum autyzmu to wzrokowcy. Często dzieci te szybciej opanowują alfabet i czytają, a wszelkie informacje, którym towarzyszy jakakolwiek forma wizualizacji są łatwiej zapamiętywane. Jeżeli widzisz, że dziecko podczas opowiadania kręci się i nie jest skupione wystarczy niekiedy przygotować obrazki dopasowane do danej bajki i pokazywać je podczas czytania. Trzeba również wiedzieć, że w przypadku gdyby później dziecko miało opowiedzieć daną bajkę, będzie raczej wymieniał szczegóły jakie zapamiętał, np. kotek miał biały ogon, który na samym końcu miał kolor czarny, zamiast opowiadać o sytuacji, np. bajka opowiada o kotku, który bał się ciemności. Należy też pamiętać, że ZA towarzyszą często echolalie – dziecko może powtarzać usłyszane prędzej słowa, a nawet całe zwroty. Absolutnie nie jest to z jego strony żadna forma przedrzeźniania!

Choć dziecko z ZA może nauczyć się pewnych zachowań, często ma problem z ich generalizowaniem. Może się okazać, że potrafi powiedzieć „Dzień dobry” kiedy wchodzi na zajęcia do terapeuty, natomiast w przedszkolu tego nie robi. Dziecko z ZA ma problem w rozpoznawaniu podobnych sytuacji w innych miejscach.

Dziecku trzeba dać nieco więcej czasu podczas wykonywania zadania, zwłaszcza kiedy ma cos opowiedzieć. Zazwyczaj uczą się one całościowo – oznacza to, że jeżeli pomyli się podczas wykonywania nowej umiejętności czy recytując wierszyk zapewne zacznie wszystko od początku. Nie będzie umiało powrócić do momentu, w którym się pomyliło i kontynuować czynności.

Funkcjonowanie poznawcze dziecka z ZA często jest nieharmonijne i trzeba mieć tego świadomość. Nawet jeżeli świetnie radzi sobie z umiejętnościami werbalnymi może wykazywać deficyty w innych aspektach, np. podczas planowania czynności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.